گرامی داشت از روز استاد سخن، سعدی شیرین کلام، توسط انجمن علمی زبان و ادبیات پارسی دری به همکاری دیپارتمنت های زبان و ادبیات پشتو و انگلیسی و مرکز ELCLC در دانشگاه بامیان

bu_admin
چهارشنبه ۱۴۰۰/۲/۸ - ۱۰:۵۲
سعدی
به تاریخ 29/1/1400 محفلی به مناسبت گرامی داشت از روز استاد سخن، سعدی شیرین کلام، توسط انجمن علمی زبان و ادبیات پارسی دری به همکاری دیپارتمنت های زبان و ادبیات پشتو و انگلیسی و مرکز ELCLC در دانشگاه بامیان برگزار گردید.
برنامه با تلاوت قرآن کریم آغاز گردید. سپس با پخش سرود ملی کشور همۀ حاضران به پاس احترام به این هویت ملی به پا ایستادند.
نخستین سخنران این محفل آقای دکتر عبدالعزیز محبی رییس دانشگاه بامیان بود. ایشان در گام نخست از برگزار کنندگان این برنامه تقدیر و تشکر نموده و گفت برگزاری چنین محافلی سبب تشویق دانشجویان به شعر، ادب و فرهنگ کشور شده و دانشجویان در پدید آوردن آثار ادبی و فرهنگی ترغیب میشوند. وی در ادامۀ سخنان خود افزود که این نوع برنامه ها از کارهای عملی و موثری اند که باعث ارتقای دانش ادبی دانشجویان گردیده و آنها با شخصیت های ادبی و فرهنگی کشور خویش آشنا می گردند. رییس دانشگاه بامیان گفت دانشجویان بخش ادبیات باید در معرفی، نقد و گردآوری داشته های فرهنگی جامعۀ خود مبادرت ورزند. وی گفت ادبیات آیینه یی است که در آن داشته های فرهنگی هر ملتی بازتاب می یابد. رییس دانشگاه بامیان در ادامۀ سخنان خود گفت، دانشگاه بامیان و دانشجویان این دانشگاه با چالش های زیادی مواجه اند، ولی همگی باید کوشش کنیم تا این چالش ها را به فرصت تبدیل نماییم.
سخنران بعدی پوهنوال محمدالله معتمد رییس دانشکدۀ تعلیم و تربیه بود. ایشان ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این برنامه یادآوری کرد که این چنین برنامه ها باید ادامه یابند و شخصیت های ادبی و علمی کشور به معرفی گرفته شوند. همچنین وی از دانشجویان خواست تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و نباید خودشان را دست کم بگیرند. وی در ادامه افزود هریکی شما دانشجویان باید در رشته یی که درس می خوانید آثاری را خلق کنید و نه باید از چیزی هراس داشته باشید. وی بدترین ترس را کم خودبینی معرفی نموده و منفی گرایی را نیز از موانع اصلی پیشرفت دانست.
سخنران بعدی آقای محمدیاسین همدرد استاد زبان و ادبیات انگلیسی بود. سخنان ایشان حول اهمیت ادبیات و یادگیری زبان دوم می چرخید. وی به نقل از شکسپیر گفت ادبیات زندگی و زندگی ادبیات است. همچنین یادگیری زبان دوم را مهم دانسته و افزود که هرکسی با یادگیری زبان دوم با جهان و جهانبینی جدید آشنا می گردد.
سخنران بعدی پوهندوی محمدرضا رهیاب آمر بخش زبان و ادبیات پارسی دری بود. ایشان دربارۀ اندیشه و زبان سعدی سخنرانی کرد. وی به نقل از امام علی(ع) گفت هرکسی در زیر زبانش پنهان است، بنابرین هرکس چو لب بگشاید در واقع ذهن و ضمیر خود را آشکار می کند. وی آثار شاعران را معرف شخصیت آنان دانست و گفت ما برای شناخت آنان باید آثار آنان را دقیق بخوانیم. در ادامه ایشان گفت سعدی در هر عرصه یی مرد سخن بوده و چیزی برای گفتن داشته است. وی گفت سعدی در بوستان و گلستان ناصح، استاد اخلاق، متکلم و ترجمان جامعۀ خود است و در دیوان غزلیات، عاشق و سخنگوی عشق است و در این زمینه وی کلام را بجایی رسانده است که در زبان پارسی همتایی برای او نمی یابیم.
پوهنیار استاد محمدعثمان حولیزی استاد بخش زبان و ادبیات پشتو، از سخنرانان دیگر این برنامه بود. وی سخنانش را دربارۀ شعر و ادبیات و اهمیت این هنر برای زندگی به زبان پشتو ارایه نموده و با این کار خود به رنگارنگی و زیبایی محفل ما افزود. ایشان ادبیات را ترجمان احساس و سخنگوی بخش مهم شخصیتی انسان دانست. وی در ادامه افزود، ادبیات از توانایی و قابلیت هایی برخوردار است که هیچ چیزی جایگزین آن شده نمی تواند و اگر انسان این نوعی از زبان و این سرمایه را نمی داشت؛ خیلی از ناگفته هایش را بازتاب داده نمی توانست.
سخنران بعدی این برنامه محسن مهرآسا دانشجوی صنف چهارم ادبیات دری بود. ایشان مقالۀ شان را دربارۀ نقد ادبی و اهمیت تشکیل انجمن های نقد ادبی ارایه کرد. ایشان گفت نقد ادبی آثار درجه یک ادبی را مورد بررسی، درجه بندی، ارزشیابی و دسته بندی قرار می دهد. از این رو وجود پدیده یی به نام نقد ادبی در هر جامعه یی ضروری است. ناقدان ادبی با دانشی که دارند زمینۀ رقابت سالم را بین ادیبان به وجود می آورند. همچنین نقد ادبی باعث می شود که ما بهتر با زیبایی ها و پیام های پنهان آثار ادبی آشنا شویم. وی گفت اگر نقد ادبی نباشد، ادبیات جامعه به رکود مواجه شده و نوآوری در این زمینه از میان می رود. وی در اخیر از استاد عبدالقادر توران تقدیر و تشکر کرد و گفت که ایشان با ایجاد انجمن علمی زبان و ابیات پارسی دری باعث شده است که برنامه های مفیدی برای نقد و معرفی ادبیات دایر شود که یکی از این نمونه ها همین برنامه حاضر است. وی اضافه کرد که برنامه¬های این انجمن سبب شده است که تعدادی زیادی از دانشجویان با مفاهیم جدید نقد ادبی آشنا شوند و این برنامه ها در نقد و معرفی شعر، رمان و داستان کوتاه برای دانشجویان زبان و ادبیات فارسی خیلی موثر واقع شده است.
ضمن سخنرانی های یادشده دانشجویان اشعاری را نیز دکلمه کردند. وهاب کووش شعری سپید خود را با مطلع «معشوقه ام یک اسکلیت است، با جمجمۀ شکسته که درونش از خاک پر...» به خوانش گرفت. همچنین عارف اعتمادی شعری را به زبان پشتو دکلمه کرد. خانم رقیه حیدری غزل زیبایی از سعدی را که با مطلع « هر که سودای تو دارد چه غم از هر که جهانش/ نگران تو چه اندیشه و بیم از دیگرانش...» بود به خوانش گرفت، دکلمۀ زیبای وی باعث طراوت و زیبایی این محفل گردید. این محفل با دمبوره نوازی و آهنگ های زیبا و دلنشین مصطفی فرامرز دانشجوی صنف دوم انگلیسی خاتمه یافت.

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۱۳ - ۱۲:۲
Background image

کمک بیش از ۱۰۰ اصله نهال توسط یک تن  محصل در پوهنتون بامیان.

کمپاین نهال‌شانی در پوهنتون بامیان به تاریخ ۱۲ حمل سال‌روان، با اهدای ۱۰۵ اصله نهال توسط احسان الله محصل صنف اول پوهنځی زمین‌شناسی با اشتراک هیأت رهبری پوهنتون رسماََ آغاز گردید.
الحاج. . .

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۶ - ۱۰:۴۱
Background image

کارمندان جدیدالتقرر پوهنتون بامیان برنامه‏های ارتقای ظرفیت را فراگرفتند.

کارمندان جدیدالتقرر پوهنتون بامیان که اخیراً از طریق رقابت آزاد در بست‏های خالی این پوهنتون تقرر حاصل نموده‏اند، به‏خاطر بلند بردن ظرفیت و توانایی کاری شان برنامۀ هشت هفته‏ی ارتقای. . .

یکشنبه ۱۴۰۲/۹/۲۶ - ۱۱:۷
Background image

رئیس تکنالوژی معلوماتی وزارت تحصیلات عالی از پوهنتون بامیان بازدید به عمل آورد.

محترم انجنیر احمدضیاء جبارخیل رئیس، محترم انجنیر اسامه احساس مدیر عمومی تنظیم برنامه ها و محترم انجنیر شاهد رحمن فضلی مدیر عمومی دیتابیس ریاست تکنالوژی معلوماتی وزارت تحصیلات عالی به. . .

برگشت