معرفی پوهنځی تعلیم وتربیه

تعلیم و تربیۀ سالم؛ جامعه سالم، در حقیقت تعلیم و تربیه است که جامعه را از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و ... می سازد. تعلیم و تربیه سازندۀ رفتار تمام افراد یک جامعه است.

پوهنځی تعلیم و تربیه پوهنتون بامیان انسان‌های صادق، متعهد و مسوولیت­پذیر را تربیت و خدمت جامعه تقدیم می­کند تا آنها بتوانند برای تربیت کودکان، نوجوانان، جوانان و نسل آینده نقش ارزنده­ای را ایفا کنند.

تأسیس پوهنځی تعلیم و تربیه:

پوهنځی تعلیم و تربیه همگام با ایجاد پوهنتون بامیان در سال 1383 از طرف وزارت محترم تحصیلات عالی منظور و در چوکات دانشگاه بامیان با دیپارتمنت­های جامعه­شناسی، تاریخ، ریاضی، فزیک، کیمیا و بیولوژی به فعالیت آغاز کرد. سال 1386 دیپارتمنت زبان و ادبیات در ایجاد و درسال 1388 دیپارتمنت­های تاریخ و جامعه­شناسی از پوهنځی تعلیم و تربیه جدا شده و پوهنځی علوم اجتماعی را تشکیل داده اند، بجای آن دو دیپارتمنت، دیپارتمنت­های روان­شناسی و  زبان ادبیات انگلیسی تأسیس شد. در سال 1389 دیپارتمنت تعلیمات اسلامی نیز در این پوهنځی تأسیس و آغاز به فعالیت کردند.

دیپارتمنت های کمپیوتر ساینس و ادبیات پشتو در سال 1391 در این پوهنځی ایجاد گردید و به فعالیت آغاز کردند.

 پوهنځی علوم طبیعی با دیپارتمنت­های ریاضی، فزیک، کیمیا و بیولوژی درسال1392 از پوهنځی تعلیم و تربیه جدا شده و به جای آن دیپارتمنت­های پیداگوژی و مدیریت آموزشی به حکم وزارت تحصیلات عالی تأسیس شدند. در سال 1396 دیپارتمنت تعلیمات اسلامی از این پوهنځی جدا و پوهنځی شرعیات به صورت مستقیل با ایجاد دیپارتمنت فقه جعفری شروع به فعالیت نموده است.

دیپارتمنت­های موجود

پوهنځی تعلیم و تربیه اکنون دارای هفت دیپارتمنت ذیل می­باشد:

  • روان­شناسی
  • مدیریت آموزشی
  • پیداگوژی
  • زبان و ادبیات دری
  • زبان و ادبیات انگلیسی
  • زبان و ادبیات پشتو
  • آموزش کامپیوتر

دیدگاه Vision

بلند بردن اعتبار علمی – تحقیقی پوهنځی تعلیم و تربیه در سطح ملی و بین المللی.

 

مأموریت Mission

پوهنځی تعلیم و تربیه به عنوان یک نهاد معتبر علمی و سابقه دار در سطح پوهنتون بامیان بوده که با داشتن یک سطح آموزشی (لسانس) تلاش می نماید تا با ارایه کیفیت برتر آموزشی و تحقیقی در سطح کشور، اهداف از قبل تعین شده پوهنتون را تحقق بخشیده و علاوه بر توسعه زیر بنا های علمی و مسلکی کشور، نیاز استادان مسلکی را تامین و زمینه تحقٌق اهداف تحصیلات عالی را فراهم می نماید. در این راستا با استفاده از کادرهای علمی متخصص و همکاری با نهاد های علمی ملی و بین المللی و با کارگیری تکنالوژی مدرن و فراهم سازی فضای مناسب آموزشی و تحقیقاتی با حفظ اصول علمی و اخلاقی گام بر دارد و ارتقای ظرفیت علمی استادان و کسب مهارت های مسلکی محصلان از اولیت های اصلی می باشد.

 

 

هدف از ایجاد پوهنځی تعلیم و تربیه:

  • تربیۀ کادرهای آموزشی-مسلکی و باتجربه برای پوهنتون­ها، پوهنځی­های مربوطه،  مراکز تربیه معلم و مکاتب
  • تربیۀ روانشناسان برای تغییر رفتار، درمان بیماران روانی و درمان معتادین
  • انجام تحقیقات در زمینه­های مختلف رفتاری، خشونت، تاثیر جنگ بالای روان مردم و...................
  • انجام تحقیقات در زمینۀ شیوه­های زبان عامیانه در افغانستان، مقایسه و ارتباط زبان­های رایج ملی و بین المللی
  •  تربیه کادرهای علمی در زمینه­های مدیریتی و پیداگوژکی
  • تربیه شاعران و نویسندگان در زبان­های دری، پشتو و انگلیسی
  • تربیۀ کادرهای جوان در بخش­های تکنالوژی روز و تقدیم آن­ها به جامعه.

 

اهداف بلندمدت:

  1. ارتقایی کمی و کیفی در زمینه آموزشی به سویه ملی و بین المللی
  2. تطبیق برنامۀ تضمین کیفیت و اعتباردهی به صورت کامل .
  3. تربیت نسل جوان و محصلان با معیارهای اسلامی و اکادمیک بین المللی.
  4. ایجاد برنامه های تحصیلی بامعیارهای اسلامی و استندر جهانی.
  5. ایجاد فضای آرام و سالم، برای رسیدن به تحصیل مؤثر، تحقیق و سایر فعالیت های علمی و اسلامی.
  6. ایجادهماهنگی و همکاری علمی-مسلکی با نهادها و ارگان­های که خدمات تعلیمی و آموزشی ارائه می­کنند.

به خاطر جدا شدن پوهنځی علوم اجتماعی، علوم طبیعی و شرعیات از بدنۀ این پوهنځی، در واقع پوهنځی تعلیم و تربیه حکم مادر را در دانشگاه بامیان دارا می­باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیام رئیس پوهنځی تعلیم و تربیه پوهنتون بامیان

تعلیم و تربیه در تمام جوامع بشری ستون و پایه آن جامعه را تشکیل می دهد. تربیه جوانان و مخصوصا بخش اکادمیکی و علمی یکی از اساسی ترین عناصر پیشرفت و ترقی آن جامعه به‌حساب می‌آید.

پوهنځی تعلیم و تربیه در چوکات پوهنتون بامیان همواره برای بهبود کیفیت آموزش، تدریس، تحقیق تلاش شبانه‌روزی را به خرج داده و خواهند داد. پوهنځی نمی‌تواند بدون عملی کردن معیارهای علمی در سطح ملی و بین المللی، به اهداف علمی، تحقیقی، آموزشی و تربیت کادرهای متعهد و مسئولیت‌پذیر برسند و از کیفیت والای برخوردار شوند.

تطبیق معیارهای آموزش، تدریس، تحقیق و سایر فعالیت های اکامیک به‌صورت منظم و سلسله‌مراتب با توجه به نیازمندی‌های جامعه و کشور تمام کادرهای علمی و بخش اداری تلاش دارند که به بهترین وجه فعالیت‌های شایسته را انجام دهند به آرمان‌های اساسی و کیفیت عالی این پوهنځی برسند.

برای تطبیق برنامه های علمی- تحقیقی، جلسات متعدد با تمام اعضای پوهنځی اعم از کادر علمی، اداری، محصلان صورت گرفته و تمام چالش‌ها، فرصت‌ها، نقاط ضعف و قوت را شناسایی و بر اساس برای بهبود اقدام به کارهای عملی می گردد. هدف عمده از تطبیق این برنامه‌ها ایجاد فضای علمی و آکادمیکی خوب برای تحصیل، تحقیق، ترفیع، ارتقای ظرفیت و معیاری سازی پوهنځی در سطح ملی و بین‌المللی می‌باشد.

پوهنځی تعلیم و تربیه به عنوان یک نهاد معتبر علمی و سابقه دار در سطح پوهنتون بامیان بوده که با داشتن یک سطح آموزشی (لسانس) تلاش می نماید تا با ارایه کیفیت برتر آموزشی و تحقیقی در سطح کشور، اهداف از قبل تعین شده پوهنتون را تحقق بخشیده و علاوه بر توسعه زیر بنا های علمی و مسلکی کشور، نیاز استادان مسلکی را تامین و زمینه تحقٌق اهداف تحصیلات عالی را فراهم می نماید. در این راستا با استفاده از کادرهای علمی متخصص و همکاری با نهاد های علمی ملی و بین المللی و با کارگیری تکنالوژی مدرن و فراهم سازی فضای مناسب آموزشی و تحقیقاتی با حفظ اصول علمی و اخلاقی گام بر دارد و ارتقای ظرفیت علمی استادان و کسب مهارت‌های مسلکی محصلان از اولیت های اصلی می باشد. 

پوهنوال محمد الله معتمد

رئیس پوهنځی تعلیم و تربیه

معرفی نامه ریس پوهنځی تعلیم و تربیه

محمدالله معتمد فرزند اسحق در سال 1352 در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی در یک خانواده متدین متولد گریده است و دورۀ ابتدائیه را در لیسه فیضیه و دوره لیسه را در لسیه استاد عبدلغفور سلطانی در مرگز جاغوری به اتمام رسانده است. دورۀ لیسانس را در رشته روانشناسی در پوهنځی روانشناسی و علوم تربیتی پوهنتون کابل و دره ماستری را در رشتۀ علوم تربیتی در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل به اتمام رسانده است.

شروع کار در ادارت دولتی.

در 18 قوس سال 1385 در دیپارتمنت روانشناسی پوهنځی تعلیم و تربیه پوهنتون بامیان در بست کادری به رتبه نامزاد پوهیال شامل گردیده و تا اکنون در خدمت اولاد وطن دربخشهای اداری و اکادمیک قرار دارد. از سال 1389 الی 10/8/1398 به حیث معاون پوهنځی و از تاریخ 11/8/1398 تا حال به حث رئیس پوهنځی تعلیم وتربیه ایفای وظیفه می نماید . نظر به قانون تحصیلات عالی هرسه سال ترفیع نموده و رتبه علمی فعلی ایشان پوهنوال است.

ده ها مقاله علمی - تحقیقی در ژونالهای ملی و بین المللی به نشر رسانده است و ده ها تحقیق جامع را در زمینه های مختلف روانشناختی انجام داده است.

 تالیفات

روانشناسی عمومی

آسیب شناسی روانی

تا اکنون دو تالیف چاپ شده  دارد.

تاریخچه مختصر دیپارتمنت زبان و ادبیات انگلیسی پوهنځی تعلیم وتربیه پوهنتون بامیان

به اساس نیازمندی های محصلین و در عموم مردم علم پرور و هنردوست کشورمان به زبان انگلیسی طرح و ایجاد این دیپارتمنت در چوکات پوهنحٔی تعلیم و تربیه درجلسه مورخ ۵/۱۲/۱۳۸۸ شورای علمی پوهنتون بامیان به بحث گرفته شده و تصویب گردید. به تعقیب آن به تاریخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۸ از طرف وزارت محترم تحصیلات عالی منظور گردیده که از شروع سال ۱۳۸۹ رسماً به فعالیت آغازنمود.

اهداف اساسی این دیپارتمنت متشکل از توسعه و تطبیق کریکولم درسی با معیار های ملی و بین المللی، ارائه خدمات تحصیلی معیاری، تحقیقات علمی، سعی در جهت توسعه دیپارتمنت و تشریک مساعی بین جامعه و دیپارتمنت می باشد.

برای دیدن کریکولم دیپارتمنت انگلیسی اینجا کلیک کیند.

تاریخچه مختصر ډیپارتمنت زبان و ادبیاتو پشتو پوهنځی تعلیم تربیه پوهنتون بامیان

ډیپارتمنت زبان و ادبیاتو پشتو در سال ۱۳۹۱ در چوکات پوهنځی تعلیم وتربیه پوهنتون بامیان آغاز به فعالیت نموده. نصاب تعلیمي این ډیپارتمنت مطابق اصول و قوانین دین مقدس اسلام و با در نظرداشت احساس پاک وطن دوستي برابر با معیار های علمي و عملي و مطابق نیازهای جامعه افغاني تهیه ګردیده است.

این ډیپارتمنت چهار تن اعضای کادري  ماستر دارد، و به تدریس مشغولند. ډیپارتمنت پشتو تابه حال پنج دوره فارغ داده و کادر های جوان تقدیم جامعه کرده است.

ببرای دیدن کریکولم دیپارتمنت پشتو اینجا کلیک کیند.

تاریخچه مختصر دییارتمنت پیداگوژی پوهنځی تعلیم و تربیه پو هنتون بامیان

دیپارتمنت پیداگوژی در سال (1392) هجری خورشیدی به منظور تربیه متخصصین آگاه و کارآزموده در عرصه های تعلیم و تربیه و تربیه کادر های پیداگوژیکی برای معارف افغانستان در چوکات دانشکده تعلیم وتربیه دانشگاه بامیان شروع به فعالیت نمود. از جمله مهم ترین اهداف این دیپارتمنت تربیه کادرهای علمی و مسلکی درسطح جامعه وآماده کردن زمینه های مساعد جهت کار های عملی و تحقیقاتی برای محصلین و فارغان می باشد.

اولین اساتید این دیپارتمنت استاد شایسته اکرمی آمر دیپارتمنت پیداگوژی، استاد یاسین محمدی مطابق معیار های علمی و اکادمیک و به اساس قانون تحصیلات عالی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان در سال (1393) منحیث اولین عضو کادر های علمی به این دیپارتمنت جذب گردیده و در سال (1397) محترم محمد علومی منحیث کادرهای علمی در این دیپارتمنت جذب و به فعالیت آغاز نمودند. که هم اکنون دیپارتمنت دارای سه عضو کادر علمی به سویه ماستر می باشند . استادان محترم این دیپارتمنت در پهلوی مصروفیت های اداری و تدریسی، اشتیاق فراوان دارند تا تحقیقاتی همه جانبه را در عرصه های مختلف امور تعلیمی و تربیتی در سطح کشوری انجام دهند.

دیپارتمنت پیداگوژی از زمان تاسیس تا اکنون در راستای بهبود و تکمیل نمودن اهداف اساسی ذیل همواره تلاش نموده اند:

  • تکمیل اعضای کادر علمی دیپارتمنت.
  • ارایه خدمات تحصیلی معیاری.
  • ایجاد شرایط بهتر تحصیلی و تحقیقی.
  • ارتقا ظرفیت تحصیلی و علمی اعضای دیپارتمنت.
  • تربیه کادر ورزیده ارزش های ملی و اسلامی.
  • تامین فضای وحدت، برادری، میان اعضای دیپارتمنت و محصلین.
  • توسعه کریکولم درسی با معیار های ملی و بین المللی.
  • توسعه روابط با سایر پوهنتون ها.
  • ایجاد تسهیلات برای تحصیلات معیاری و تحقیقات علمی.
  • معرفی دیپارتمنت به سطح ملی و بین المللی.
  • ایجاد توسعه تشریک مساعی بین جامعه و دیپارتمنت تا به این اساس فارغان معیاری مطابق نیازمندی های جهان معاصر تقدیم جامعه گردد.
  • برای دیدن کریکولم دیپارتمنت پیداکوژی اینجا کلیک کیند.

معرفی دیپارتمنت روانشناسی

اتاق روانشناسی امن ترین ملجاء برای خسته گان است، جایی که دردها و اشکها را بی هیچ واهمهای فرو میریزد تا شاد و سبکبال شوند.

تأسیس دیپارتمنت روانشناسی

دیپارتمنت روانشناسی در سال 1388 ثبت و راجستر و در سال 1389 رسماً محصل پذیرفت. این دیپارتمنت که در پوهنځی تعلیم و تربیه فعالیت مینمایند تا به‌حال هشت دور محصل فراغ داده است. مهم ترین توجه این دیپارتمنت روی بخش‌های چون روانشناسی تربیتی، مشاوره و راهنمایی، روانشناسی کلنیکی و سلامت روانی، نظریه‌های شخصیت و تفاوت های فردی میباشد. تدریس روانشناسی تربیتی محصلان را در امر آموزش و پرورش به خصوص در سکتور معارف کمک مینمایند. پس از فرا گیری مشاوره و راهنمایی تحصیلی، شغلی و خانوادگی محصلان میتوانند افراد نیازمند را مشاوره و یاری دهند.

روانشناسی کلینیکی و سلامت روانی از جمله شاخه‌های مهم این دیپارتنمت میباشد؛ اکثر مردم افغانستان دچار تنش‌های روانی و اجتماعی اند که محصلان این دیپارتمنت میتوانند با از بین بردن این تنش‌ها در جامعه کمک نمایند.

تفحص در نظریه‌های شخصیت و تفاوت‌های فردی در آموزش، تدریس و زندگی شغلی از نیازمندی‌های اساسی جامعة ماست که این دیپارتمنت به آن‌ها میپردازند.

دست آوردها (Achievements)

نظارت محصلان از تدریس معلمان در مکاتب، انجام سروی سبکهای یادگیری و تفکر توسط محصلان، تحقیقات در زمینه علل اعتیاد به مواد مخدر، تحقیقات عملی در مکاتب مرکز بامیان، تحقیقات در زمینه علل روی آوردن جوانان به جرایم جنایی و بالا بردن ظرفیت علمی اساتید...

اعضای کادرعلمی دیپارتمنت روانشناسی:

  • دیپارتمنت روانشناسی هفت تن کادر علمی دارد که سه تن آنها مصروففراگیری دورۀ دوکتوراPHDمی‌باشند و یک تن آن به خارج ازکشور رفته که فعلاً بست شان به اعلان است. درحال حاضرامورمربوط به تدریسوآموزش توسط سه تن از اساتید به پیش برده میشود.

ارزشها(Values)

  • احترام به قوانین، مقدسات و ارزشهای اسلامی
  • پاسخگو بودن در زمینههای آموزش و تدریس
  • رعایت امانت و عدالت در آموزش و تدریس
  • فراهم سازی تدریس با کیفیت
  • توجه به تحقیقات علمی در زمینه های مختلف روانشناسی

دیدگاه:

  • تربیه نیروی انسانی برای تحقیق آرمانهای ملی که همان تعلیم و تربیه باکیفیت به سویۀ ملی و بین المللی و ایجاد زمینههای مشاوره و راهنمایی به شاگردان و کمک به افراد که دارای اختلالات روانی، اجتماعی...

مأموریت‌ها:

  • دیپارتمنت روانشناسی تلاش میکند تا محیطی را فراهم سازد که باعث افزایش احترام، تعهد و هماهنگی بیشتر جهت موفقیت جمعی اساتید و محصلان این دیپارتمنت گردد و تلاش دارد که برای تمام اساتید و محصلان خود زمینه ارتقای ظرفیت را از طریق بورسیه، تحقیق و کورسها فراهم نمایند.
  • اهداف استراتیژیک:
  • ارایۀ برنامه اکادمیک و آموزشی مؤثر که به رشد تفکر خلاق محصلان در امر آموزش و یادگیری کمک نماید. آموزشهای عملی در زمینههای مختلف روانشناسی و کمک به افراد نیازمند جامعه در بخشهای روانی اجتماعی، فراهم سازی زمینههای تحقیقاتی در بخشهای مختلف روانشناسی به خصوص آموزش، تدریس، اعتیاد و سایر آسیبهای روانی و اجتماعی، ایجاد فضای سالم، مصئون و فرصتهای تحصیلی مساوی.

نقاط  قوت در دیپارتمنت

  • موجودیت اساتید با تجربه، متعهد و توانا؛
  • در دسترس بودن تکنالوژی تدریس(LCD)
  • هماهنگی بین دیپارتمنتها، ادارۀ پوهنځی و مدیریت تدریسی؛
  • تدویر کنفراسها و ورکشابها خارج از مباحث درس رسمی در زمینههای مختلف روانشناسی برای رشد دانش و تجربه محصلان و اساتید؛
  • توانمندی اساتید در امر تدریس؛
  • نو ساختن مفردات درسی و تجدید نظر از لکچر نوتهای اساتید؛
  • انجام پروژههای تحقیقی در بخشهای مختلف روانشناسی؛
  • موجودیت کتابخانه و دوپایه کمپیوتر در کتابخانه؛
  • موجودیت مرکزمشاوره روانی.

نقاط ضعف در دیپارتمنت روانشناسی

  • کمبود بست کادر علمی؛
  • کمبود بست مدیر کتابخانه در دیپارتمنت؛
  • کمبود منابع، نبود بودجه برای سفرهای تحقیقاتی و نا کافی بودن صنوف درسی؛
  • نبود برنامه Exchange برای محصلان با دانشگاههای داخل و خارج از کشور.

برای دیدن کریکولم دیپارتمنت روانشناسی اینجا کلیک کیند.

تاریخچه مختصر دیپارتمنت زبان و ادبیاتو پشتو پوهنځی تعلیم تربیه پوهنتون بامیان

دیپارتمنت زبان و ادبیاتو پشتو در سال ۱۳۹۱ در چوکات پوهنځی تعلیم وتربیه پوهنتون بامیان آغاز به فعالیت نموده. نصاب تعلیمي این ډیپارتمنت مطابق اصول و قوانین دین مقدس اسلام و با در نظرداشت احساس پاک وطن دوستي برابر با معیار های علمي و عملي و مطابق نیازهای جامعه افغاني تهیه ګردیده است.

این دیپارتمنت چهار تن اعضای کادري  ماستر دارد، و به تدریس مشغولند. دیپارتمنت پشتو تابه حال پنج دوره فارغ داده و کادر های جوان تقدیم جامعه کرده است.

شهرت استادان ډیپارتمنت پشتو بوهنځی تعلیم و تربیه پوهنتون بامیان

شماره نام تخلص جنسیت رتبه علمي درجه تحصیل وظیفه نمبر موبایل ایمیل  لینک مقالات
۱ عبدالباقي امېد نارینه پوهنیار   آمر 700710613 Abdulbaqiomidbu@gmail.com برای مشاهده مقالات استاد اینجا کلیک کنید
۲ محمد عثمان څولیزی نارینه پوهنمل   استاد 777707386 Usman.solizay@gmail.com برای مشاهده مقالات استاد اینجا کلیک کنید
۳ محمد کاظم ګجر نیازی نارینه پوهنیار   استاد 777934310 Kazim.gojar@gmail.com برای مشاهده مقالات استاد اینجا کلیک کنید
۴ جمعه برات مخلص نارینه نامزد پوهنیار   استاد 779619585   برای مشاهده مقالات استاد اینجا کلیک کنید