تاریخچه پوهنځی شرعیات پوهنتون بامیان

تاریخچه پوهنحی شرعیات پوهنتون بامیان

برای تربیت نیروی متخصص در علوم شرعی و دینی، ایجاد مهارت در زمینه پژوهشی، معرفی شخصیت‌های شایسته برای آموزش، دادگستری، حوادث و سایر بخش‌های مرتبط و ارائه آموزش عالی برای تربیت معنوی فرزندان کشور، در چارچوب وزارت تحصیلات عالي، پوهنځی شرعیات در سال (9/1/1396) تصویب و تأسیس شد، این پوهنځی دارای دو دیپارتمنت است، که یکی تعلیمات اسلامي و دیگری فقه جعفری است و در حال حاضر نیز طرح ثقافت اسلامی را به وزارت تحصیلات عالي ارائه کرده ایم، و در همان سال برای هر دو دیپارتمنت این پوهنځی محصلین جذب کردند، که تاکنون دو دور فارغ التحصیل به جامعه ارائه کرده اند. معلوم است که پوهنځی شرعیات پوهنتون بامیان در حال حاضر دارای (8) نفر کادر علمي است، که دو نفر از آنها دارای مدرک دکترا، پنج نفر از آنها دارای مدرک ماستري و یک نفر دارای مدرک لیسانس هستند.

پوهنځی شرعیات دارای (13) کمیته فعال است که یکی از اساتید مسئولیت این کمیته ها را بر عهده دارد که به شرح زیر است:کمیته تضمین کیفیت، کمیته پلان استراتیژک،کمیته جذب بودیجه، کمیته کریکولم، کمیته ترویج فرهنګ اسلامي، کمیته نظم ودسیبلین، کمیته امتحانات، کمیته نشرات، کمیته تحقیق، کمیته بورس ها، کمیته هیئت تحریر مجله، کمیته مبارزه با فساد اداري وکمیته ورزشي است.

یک کتابخانه مجهز برای مطالعه و تحقیق محصلین در طول نوشتن مونوګراف وجود دارد، که دارای تعدادی کتاب مطابق با نصاب تحصیلي پوهنځی شرعیات است.

معرفي و پیغام رئیس پوهنځی

احمد ادریس (حبیبی) فرزند انجنیر هزارگل (حبیبی) که در سال 1375 هـ . ش در ر قربه باغک ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک افغانستان به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در لیسه باغک به پایان رساند و در این مدت در دارالحفاظ جمال الدین حفظ قرآن کریم هم تکمیل کرد،بعد از تحصیلات لیسانس وماستري در سال ( ۱۴۰۰ هـ . ش) در پوهنتون بین المللي اسلام آباد دروس دکتوار به اتمام رساند، و در ماه حمل سال (1401 هـ.ش) به ریاست پوهنځی شرعیات مقرر شد. پوهنځی شرعیات نقش سازنده ای در زنده نگه داشتن ارزش های دینی یک کشور دارد، هدایت دینی اهدافی است که برای پیشرفت انسان در دنیا و آخرت گفته و نوشته می شود، اميدوارم فارغ التحصيلان اين پوهنځی قدرت بر عهده گرفتن وظايف معارف ديني را داشته باشند تا بتوانند نماينده پوهنځی شرعیات به جامعه باشند.

معرفي دیپارتمنت تعلیمات اسلامی

 دیپارتمنت تعلیمات اسلامی از دیپارتمنت های پوهنحی شرعیات پوهنتون بامیان بوده که هدف آن آشنایی محصلان با آموزه های دینی به دور از افراط و تفریط، شناخت فرهنگ اصیل اسلامی و افغانی، تربیت کادر های متخصص ومسلکی برای نهاد های تعلیمی، پوهنتون ها، محاکم، وزارت های عدلیه، حج و اوقاف و ... می باشد.

این دیپارتمنت به اساس حکم شماره(2901/3837)مورخ19/11/1389 مقام وزارت در چوکات پوهنتون بامیان ایجاد و در سال 1394 از طریق کانکور در چوکات پوهنحی تعلیم و تربیه محصل جذب کرده و در سال 1397 با تشکیل پوهنحی شرعیات شامل این پوهنحی شده  دارای چهارتن استاد ماستر و یکتن استاد لیسانس بوده و تا هنوز سه دور فراغت داشته است.

 پوهنځی شرعیات
جدول اعضای کادر علمی دیپارتمنت تعلمیات اسلامی
شماره شهرت درجه تحصیل جنسیت وظیفه شماره تماس ایمیل آدرس لینک مقالات
1 پوهنیار احمد ادریس حبیبی در حال نوشتن تیزس دکتورا مرد رئیس پوهنځی شرعیات +93766678254 ahmadedresshabibi@gmail.com برای دیدن مقالات استاد اینجا کلیک کنید
2 پوهنمل نصرت الله نصرت ماستر مرد آمر دیپارتمنت تعلیمات اسلامی +93775323819 Nasratullahnasrat870@gmail.com برای دیدن مقالات استاد اینجا کلیک کنید
3 پوهنیار حبیب‌الله حقپرست ماستر   آمر امور استادان پوهنتون بامیان +93778828256 Haqparast1365@gmail.com برای دیدن مقالات استاد اینجا کلیک کنید
4 پوهندوی سید خلیل کوهی ماستر   استاد +93772073262 Kohi-khalil23@yahoo.com برای دیدن مقالات استاد اینجا کلیک کنید
5 پوهنیار علی الهادی هدایتی ماستر   استاد +93777681544 ali.hadi200100@gmail.com برای دیدن مقالات استاد اینجا کلیک کنید
6 پوهیالی خدیجه رستمیان در حال تحصیل ماستری   استاد +9360189675490 Khadija.ru.bm@gmail.com برای دیدن مقالات استاد اینجا کلیک کنید

معرفی دیپارتمنت فقه جعفری

1. تاریخ تاسیس: این دیپارتمنت در سال 1396 هجری شمسی به صورت رسمی تاسیس گردید.

2. فعالیت ها: این دیپارتمنت سالانه به میزان 30 نفر  محصل در کانکور پذیرش داشته است و تا کنون شاگردان زیادی را تربیت کرده است. نخستین دوره فراغت آن در سال 1400 بود که 26 نفر محصل فارغ گردید.

3. نصاب تحصیلی: تا کنون این دیپارتمنت، نصاب تحصیلی رسمی ندارد و از نصاب تحصیلی دیپارتمنت فقه و قانون استفاده می‌کند. ولی یک نصاب تحصیلی تهیه شده است که با همکاری دانشگاه بامیان و وزارت تحصیلات عالی رسمی خواهد شد.

 پوهنځی شرعیات
جدول اعضای کادر علمی دیپارتمنت فقه جعفری
شماره شهرت درجه تحصیل جنسیت وظیفه شماره تماس ایمیل آدرس لینک مقالات
1 پوهنمل محمد ابراهیم ذکی داکتر مرد آمر دیپارتمنت فقه جعفری +93772374433 mzakibamyani@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
2 پوهنیار رحیمه ناصری ماستر زن استاد +93774965205 rahimanaseri1397@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید