گزارش سیر علمی محصلین صنف سوم دیپارتمنت باستان شناسی پوهنتون بامیان روز پنجشبنه مورخ ۱۴/۲/۱۴۰۲

bu_admin
Bamyan

Event dates

Event dates -

محصلین صنف سوم دیپارتمنت باستان شناسی پوهنتون بامیان بخاطر یادگیری و آموزش بهتر و مسلکی رشته باستان شناسی از «قلعه تاریخی ضحاک» در شرق بامیان بتاریخ ۱۴/۲/۱۴۰۲  بازدید بعمل اوردند. رهنمایی این سیر علمی را محترم پوهنیار سید هادی هدایت آمر دیپارتمنت باستان شناسی و محترم غلام علی ناشناس یکی از استادان این دیپارتمنت بعهده داشتند.

«قلعه ضحاک» که در برخی از منابع بنام شهر ضحاک نیز یاد شده است در ۱۷ کیلومتری شرق بامیان موقعیت دارد. این قلعه تاریخی در دوره های مختلف به دلیل موقعیت مهم جغرافیای و نظامی معمور بوده و نظارت سه دره کالو، شیبر و مرکز بامیان از طریق این قلعه انجام می یافته است. قلعه ضحاک از ساحات باستانی و تاریخی مهم دوره اسلامی در  ولایت بامیان بوده که همراه با هفت ساحه باستانی دیگر بامیان در لیست میراث های فرهنگی کمیته میراث های جهانی قرار دارد.

در این سیر علمی نخست محصلین با شیوه بازدید مؤثراز ساحات باستانی که از یک طرف برای آموزش و یاد گیری شان موثر باشد آشنا شدند و از طرف دیگر با نکات مهمی که بازدیدکننده گان و محصلان باید در حین بازدید از ساحات باستانی و تاریخی آنرا رعایت کند اگاهی یافتند.  آموزش مراحل سروی در تحقیقات باستان شناسی و حفاظت از میراث های فرهنگی در حین تحقیقات باستان شناختی از مسایل دیگر بود که در این سیر علمی به محصلان توسط استادان راهنما آموزش داده شد.

این سیر علمی یک روزه محصلان دیپارتمنت باستان شناسی  به همکاری ریاست پوهنتون بامیان، ریاست اطلاعات فرهنگ بامیان و اجازه بخش امنیتی حفاظت از ساحات باستانی انجام یافت. محصلان دیپارتمنت باستان شناسی پوهنتون بامیان از اینگونه برنامه ها استقبال نموده و امیدوار است که اینوع پروگرام های علمی افزایش یابد.

 

 

رویدادهای بیشتر

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۶ - ۹:۱۴
Background image

محققین برتر سال ۱۴۰۲ ‍پوهنتون بامیان 

جلسه امروزی مورخ 2/1/1403 ه ش روز پنج شنبه ساعت 10:30قبل از ظهر 
آجنداء جلسه:
محققین برتر سال ۱۴۰۲ ‍پوهنتون بامیان 
د بامیان پوهنتون  د ۱۴۰۲ کال مخکښ څيړونکي 
Bamyan university 2023 top . . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۷ - ۱۲:۲۵
Background image

برگزاری ورکشاپ ترتیب و تنظیم(سازماندهی) دفتر و امور آن در مرکز انکشاف مسلکی(PDC) پوهنتون بامیان

هدف ورکشاپ: آشنایی کارمندان اداری با مهارت‌های اساسی دفتر داری.
مرکز انکشاف مسلکی(PDC) پوهنتون بامیان، طبق پلان کاری خویش، ورکشاپ ترتیب و تنظیم(سازماندهی) دفتر و امور آن  را به هدف . . .

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۹ - ۱۴:۴
Background image

ورکشاپ چهار روزه رهبری پیشرفته پوهنتون(Advanced University Leadership workshop) در پوهنتون بامیان پایان یافت

این ورکشاپ به هدف ارتقای ظرفیت‌های مدیریتی هیئت رهبری پوهنتون بامیان و رؤسای پوهنځی‌های این پوهنتون از تاریخ 1402/11/15 الی 1402/11/18 به همکاری محترم پوهندوی دکتر دولت شاه پویش در مرکز . . .