د طبیعي علومو پوهنځي په اړه لنډ معلومات

سالمه زده کړه؛ سالمه ټولنه په اصل کې هغه تعلیم دی چې ټولنه له کلتوري، ټولنیز، سیاسي، اقتصادي، امنیتي او داسې نورو اړخونو څخه جوړوي. ښوونه او روزنه د یوې ټولنې د ټولو وګړو د چلندونو رامنځته کوونکې ده.

د بامیان پوهنتون د طبیعي علومو پوهنځی صادق، ژمن او مسؤل کسان روزي او ټولنې ته خدمت کوي، څو وکولای شي د ماشومانو، تنکیو ځوانانو، ځوانانو او راتلونکي نسل په روزنه کې ارزښتناک رول ولوبوي.

د طبیعی علومو ‍پوهنځی تاسیس:

د طبیعی علومو ‍پوهنځی د ریاضی، فزیک، کیمیا او بیولوژی دیپارتمنتونه په ۱۳۸۲ کال کی د بامیان پوهنتون له تاسیس سره موازی د لوړو زده کړو وزارت او د بامیان پوهنتون د ښوونی او روزنی ریاست په چوکاټ کی په کار پیل وکړ.

په ۱۳۹۳ کې، د طبیعي علومو څانګه د ریاضیاتو، فزیک، کیمیا او بیولوژي ډیپارټمنټونو سره د پوهنې ریاست څخه جلا شوه او په فعالیت یې پیل وکړ.

شته څانګې

د طبیعي علومو ‍پوهنځی اوس لاندې څلور څانګې لري:

• کیمیا

• بیولوژي

• ریاضی

• فزیک

لید:

 د ښوونې او روزنې د کیفیت لوړول او د ټولنې د اړتیاوو سره سم د سیمې هیوادونو ته د علمي څیړنو د رسولو لپاره د چاپیریال رامنځته کول، د کار بازار او د پوهنې او ملي کلتور سکتور پیاوړتیا.

ماموریت:

دطبیعي علومو  ‍پوهنځی  دنده لري چې دطبیعي علومو په برخه کې د لیسانس په برخه کې ژمن، مسلکي او متخصص کسان او همدارنګه د کمپیوټري څانګو، ساینسي مرکزونو او نورو اړوندو څانګو کې چې د دې پوهنتون په څانګو پورې اړه لري؛ زده کړه

د طبیعي علومو د پوهاوي د جوړولو موخه:

• د تدریس، څیړنې، بورسونو او تعلیمي کورسونو له لارې د پروفیسورانو، کارمندانو د پوهې کچې پراختیا او کشف او د ساینسي کارمندانو روزنه.

• د پوهنتونونو، اړوندو پوهنتونونو، د ښوونکو د روزنې مرکزونو او ښوونځیو لپاره د نن ورځې او تجربه لرونکي ټولنې اړتیاوو سره سم د فارغانو د ظرفیت لوړول او وده ورکول.

• د هیواد د اړتیاوو لپاره د علمي څیړنیزو ساحو چمتو کول او د هیواد په پرمختګ کې فعاله ونډه اخیستل.

• د نن ورځې منل شوي سیسټمونو سره سم معیاري تدریس.

• د مناسب تعلیمي چاپیریال چمتو کول او د هیواد په کچه د تعلیمي، محاسبې او مشرتابه خدماتو چمتو کولو لپاره د مسلکي او وړ متخصصینو وړاندیز کول.

اوږد مهاله موخې:

1. په ملي او نړیوالو زده کړو کې کمیتي او کیفیتي ښه والی

2. د کیفیت د تضمین او اعتبار ورکولو پروګرام بشپړ تطبیق.

3. د ځوان نسل او محصلینو روزنه په نړیوالو اسلامي او اکاډمیکو معیارونو.

4. د اسلامي او نړیوالو معیارونو سره سم د تعلیمي پروګرامونو جوړول.

5. د اغیزمنې زده کړې، څیړنې او نورو علمي او اسلامي فعالیتونو د ترلاسه کولو لپاره د آرام او سالم چاپیریال رامنځته کول.

6. د هغو بنسټونو او موسسو سره چې تعلیمي او تعلیمي خدمتونه وړاندې کوي د ساینسي - مسلکي همغږۍ او همکارۍ رامینځته کول.

 

د بامیان پوهنتون د طبیعي علومو د پوهنځي د رئیس پیغام

ښوونه او روزنه د ټولو انساني ټولنو بنسټ او بنسټ دی. د ځوانانو ښوونه او روزنه په ځانګړې توګه علمي او علمي برخه د ټولنې د پرمختګ او پرمختګ یو له بنسټیزو عناصرو څخه ګڼل کیږي.

د بامیان ولایت چوکات پوهنتون د طبیعی علومو پوهنځی تل د تعلیم، تدریس او تحقیق د کیفیت د لوړولو لپاره شپه او ورځ کار کړی دی. پوهنځی نشي کولی د ژمن او مسؤل کارمندانو علمي، څیړنیز، تعلیمي او روزنیز اهدافو ته ورسیږي او په ملي او نړیواله کچه د ساینسي معیارونو پلي کولو پرته د لوړ کیفیت څخه خوند واخلي.

د ټولنې او هیواد له اړتیاو سره سم د علمي، تدریسي، څیړنیزو او نورو اکاډمیکو فعالیتونو تنظیمول په منظم او ترتیبي ډول. په دې برخه کې ټول علمي کارکونکي او اداري څانګه هڅه کوي چې لازم فعالیتونه په ښه توګه ترسره کړي او د دغه پوهنتون بنسټیز ارمانونه او لوړ کیفیت ترلاسه کړي.

او ټولې ننګونې، فرصتونه، ضعفونه او قوتونه په ګوته شوي او د هغې پر بنسټ عملي اقدامات ترسره کیږي. د دې پروګرامونو د پلي کولو اصلي موخه په ملي او نړیواله کچه د مطالعې، څیړنې، ترویج، ظرفیت لوړولو او د پوهنتون د معیاري کولو لپاره د ښه علمي او اکاډمیک چاپیریال رامنځته کول دي.

د طبیعي علومو پوهنځی د بامیان پوهنتون په کچه د تاریخ په لرلو سره یو معتبر علمي بنسټ دی چې د اکاډمیک کچې (لیسانس) په درلودلو سره هڅه کوي چې د لوړو علمي او څیړنیزو معیارونو په برابرولو سره د دغه پوهنتون له مخکې ټاکل شویو اهدافو ته ورسیږي. د هیواد په کچه او د هیواد د علمي او مسلکي زیربناوو د پراختیا سربیره، د مسلکي پروفیسورانو اړتیا او د لوړو زده کړو اهدافو ته د رسیدو لپاره بنسټ برابروي. په دې برخه کې، د متخصص ساینسي کارمندانو په کارولو او د ملي او نړیوالو ساینسي موسسو سره په همکارۍ، د عصري ټیکنالوژۍ په کارولو او د مناسب تعلیمي او څیړنې چاپیریال چمتو کولو، د ساینسي او اخلاقي اصولو په ساتلو، او د پروفیسورانو د علمي ظرفیت لوړولو او د مهارتونو په ترلاسه کولو سره مسلکيتوب. د زده کونکو شمیر یو له مهمو لومړیتوبونو څخه دی.

په درناوي

پوهندوی بنیاد علی معین

د طبیعي علومو د پوهنځي رئیس

د کیمییا څانګې په اړه لنډ معلومات:

د کیمیا څانګه د بامیان پوهنتون یو له تجربه لرونکو تخصصی څانګو څخه ده. په ۱۳۸۲ کال کې د بامیانو پوهنتون د بیا تاسیس سره، دا څانګه د پوهنې پوهنځی په چوکاټ کې وه. هغه په ۱۳۸۸ کې د خدمت ژمی کورس څخه ټولنې ته د فارغانو لومړی پړاو وړاندې کړ. له ۱۳۹۳ کال راهیسې د کیمیا څانګه د طبیعی علومو پوهنځی په چوکاټ کې د پوهنې له پوهنځی څخه جلا شوې ده. د کیمی څانګې اوس د 11 اکاډمیک دورو په جریان کې ټولنې ته 436 فارغین وړاندې کړی.  د دې څانګې علمی کارکوونکی شپږ استادان لری چې پنځه یې د هند، ایران او ترکیې څخه د ماسټرۍ سندونه لری او یو استاد د دوکتورا څخه فارغ شوی دی. د بامیانو پوهنتون د کیمیا څانګه د بامیانو پوهنتون یو له مهمو او فعالو څانګو څخه ده. دا څانګه د څانګې په کچه یو لابراتوار او کتابتون هم لری چې د تجربه لرونکو او ژمن استادانو سره زده کونکو ته خدمت کوی. د کیمیا څانګې غړی تل د ساینسی څیړنو په برخه کې فعال دی ، کوم چې اوس په ملی او نړیوالو ژورنالونو کې له 50 څخه ډیر څیړنیز مقالې خپروی. د کیمیا څانګې پروفیسورانو ارزښتناک علمی کارونه (لیکل ، ژباړه او څیړنه) د نصاب موادو په توګه لیکلی او زده کونکو او د کیمیا مینه والو ته یې چمتو کړی.

د بیولوژي څانګې په اړه لنډ معلومات:

د بیولوژي څانګه د بامیان پوهنتون یو له پخوانیو تخصصي څانګو څخه دی. په ۱۳۸۲ کال کې د بامیان پوهنتون له تاسیس سره دا څانګه د ښوونې او روزنې پوهنځي په چوکاټ کې شوه. هغه په ​​1388 کې د خدمت د ژمني کورس څخه د فراغت لومړۍ دوره ټولنو ته وړاندې کړه. له1393  کال څخه، د بیولوژي څانګه د طبیعي علومو  په چوکاټ کې د ښوونې او روزنې پوهنځی څخه جلا شوه. د بیولوژي څانګې په 11 تعلیمي دورو کې ډیری فارغین ټولنې ته وړاندې کړي. د دې څانګې علمي کارکونکي پنځه ښونکیلري، چې څلور یې له افغانستان، ایران او هند څخه د ماسټرۍ سندونه لري، یو یې د دوکتورا زده کړې پای ته رسولي او یو یې د ماسټرۍ په زده کړو که بوخت دی. د بیولوژي څانګی د بامیان پوهنتون یو له مهمو او فعالو څانګو څخه دی. دی چی په دغه څانګه  کی یو لابراتوار او یو کتابتون شتون لري چې د تجربه لرونکو او ژمنو ښونکو په درلودلو سره د محصلینو په خدمت کې دی. د بیولوژي د څانګې  ټول کار کونکی تل د علمي څیړنو په برخه کې فعال پاتې شوي او په ملي او نړیوالو ژورنالونو کې یې زیاتې څیړنې او عملي مقالې خپرې کړي دي. د بیولوژي د څانګې ښونکی ارزښتناکه علمي اثار (لیکلي، ژباړل شوي او څیړل شوي) د درسي موادو او درسي مرستو په توګه لیکلي شوی دی او زده کونکو او د بیولوژي سره علاقه لرونکو ته چمتو شوي

د ریاضی څانګه معرفي کول:

د ریاضیاتو څانګه د بامیان پوهنتون له پخوانیو څانګو څخه ده چې په ۱۳۸۲ کال کې د لوړو زده کړو وزارت په چوکاټ کې رسماً پیل شوه. وروسته په ۱۳۹۳ کال کې د طبیعي علومو څانګه د پوهنې له ریاست څخه جلا شوه او د دې څانګې په چوکاټ کې فعالیت کوي. د ریاضیاتو څانګه د خپل تاسیس راهیسې د 11 دورې فارغان لري. د دې څانګې په کارکوونکو کې ۹ تنه استادان دي.

د ریاضیاتو ساینس د نظم ساینس دی او هدف یې په پیښو کې د پټ نظم د پوهیدو لټون او موندل دي. د دې علومو بنسټیز وسایل هغه مفکورې دي چې موږ سره د دې ترتیب په بیانولو کې مرسته کوي. د ریاضیاتو ساینس دنده دا ده چې په مخلوقاتو کې لیدل شوي تجربې منظم کړي. او نورو علومو ته د ماډلینګ ساینس هم. د مختلفو علومو د ساینسي تیوریو ګډه ژبه د ریاضیاتو ساینس دی.

ټول انسانان په خپل ورځني ژوند کې د ریاضياتو پوهه ډیره کاروي. له بلې خوا، ریاضي د ساینس او ​​​​انجینري اساس دی، او ټول هغه مضامین چې ساینسي اساس لري په یو ډول د ریاضیاتو سره ښکیل دي او د هغې څخه کار اخلي، او هر څومره چې یو کار تخصصي شي، په ریاضياتو پورې اړه لري، د بیلګې په توګه، الکترونیکي. د فعال تحلیلونو او پروسو څخه انجینري دوی تصادفي یا پلان شوي احصایوي مینځپانګه کاروي. نو د دې اهمیت له امله د ریاضیاتو په برخه کې د متخصصینو روزنه خورا مهمه ده ځکه چې د ټیکنالوژۍ پرمختګ د ریاضي پوهه ته اړتیا لري.

د ریاضیاتو ساحه خالص او پلي شوي ریاضیاتي تمایلات لري. تطبیقي ریاضي د ریاضیاتو یوه څانګه ده چې یو ځانګړی عملي غوښتنلیک لري. د مثال په توګه، دا په اقتصاد، کمپیوټر، فزیک یا احصایه او احتمالي کې کارول کیږي، او خالص ریاضي هم هغه څانګه بلل کیږي چې د ریاضي تیوري کولو سره معامله کوي.

هغه څوک چې د ریاضي د زده کړې پریکړه کوي باید ډیر صبر وکړي او په غوسه نشي چې د ستونزو په حل کې ډیر وخت تیروي، ځکه چې دا ساحه ډیر وخت ته اړتیا لري او هغه څوک چې پدې برخه کې لیوالتیا لري باید ریاضي زده کړي، دوی په ښوونځي کې بریالي شوي. . دا د هغو کسانو لپاره هم اړینه ده چې غواړي پدې برخه کې زده کړه وکړي ذهني توګه د نوي نظرونو جذبولو لپاره چمتو وي او د نمونو او نظم د پوهیدو وړ وي او غیر رواجي ستونزې حل کړي. دا پدې مانا ده چې علمي روح، انتقادي فکر او تحلیلي وړتیا ولري.

دفزیک څانګه معرفي کول:

فزیک د عمومي او عمومي قوانینو پیژندلو ساینس دی چې د مادې او انرژي چلند اداره کوي. په دې لاره کې د فزیک پوهانو دوامداره هڅې د ډیری بنسټیزو قوانینو کشف، د تیوریو بیان او د ځینو طبیعي پیښو سره آشنا کیدو لامل شوي. که څه هم دا بریالیتوبونه د نامعلومو مقدارونو په پرتله لږ دي، مګر د ساینس پوهانو هر اړخیزه او چټکو هڅو ډیر امید پیدا کړی چې انسان د وجود رازونه ومومي.

اوس، د فزیک ډیری موضوعګانې او موضوعات عملي پایلې لري او د ټیکنالوژۍ په برخه کې د فزیک په عملي کولو کې اغیزمن شوي دي. د نورو په منځ کې، موږ کولی شو د ارتباطي ټیکنالوژۍ فزیک، ټرانسپورټ ټیکنالوژي (ځمکه، بحر، هوا او فضا)، د تولید ټیکنالوژۍ (زراعتي-صنعتي)، کان کیندنې ټیکنالوژي، ساختماني ټیکنالوژي او ماشینونه، او د میخانیکي پوهې لپاره تعلیمي ټیکنالوژۍ پورې اړه ولري. بریښنا، الکترومقناطیزم، ترموډینامیک او اټومي فزیک، نظري، روغتیا فزیک او طبي فزیک ته.

د فزیک ډیری څانګې په مستقیم او غیر مستقیم ډول د تجهیزاتو او تعلیمي رسنیو او د هغې د میتودونو په تولید کې اغیزمنې دي. په اصل کې هر ډول زده کړه د حواسو له لارې او د چاپیریال سره په اړیکه کې ترسره کیږي، او فزیکي ساینس په دې توانیدلی چې زموږ د حواس وړتیا ډیره زیاته کړي او موږ نه یوازې زموږ د شاوخوا شاوخوا، بلکې د ناڅرګند او لرې وختونو او ځایونو سره هم وصل کړي.

د فزیک  څانګه د طبیعی علومو د پوهنځی یو له هغو څانګو څخه دی چی په ۱۳۸۲ کال کی د بامیان ولایت د خلکو د ساینس مینی ټولنی د غوښتنو او اړتیا سره سم د ښوونی او روزنی پوهنځی په چوکاټ کی تاسیس شو. علمي او فرهنګي بنسټونه یې جذب کړل او خپل فعالیت یې پیل کړ. چې د ښوونې او روزنې په چوکاټ کې له اوو کلونو تېرولو وروسته په ۱۳۹۳ کال کې دغه څانګه د طبیعي علومو د پوهنځي په چوکاټ کې د ښوونې او روزنې له پوهنځي څخه جلا شوه. دې څانګې د خپلو محصلینو نهه دوره د فراغت شاهده وه، دا زده کونکي په ټولو دولتي ادارو کې د اکاډمیک کارمندانو څخه نیولې د ښوونځیو تر استادانو پورې کار کوي.