تاریخچه مختصر پوهنځی علوم طبیعی

معلومات مختصر در باره پوهنځی علوم طبیعی

تعلیم و تربیۀ سالم؛ جامعه سالم، در حقیقت تعلیم و تربیه است که جامعه را از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و ... می سازد. تعلیم و تربیه سازندۀ رفتار تمام افراد یک جامعه است.

‍پوهنځی علوم طبیعی پوهنتون بامیان انسان‌های صادق، متعهد و مسوولیت­پذیر را تربیت و خدمت جامعه تقدیم می­کند تا آنها بتوانند برای تربیت کودکان، نوجوانان، جوانان و نسل آینده نقش ارزنده­ای را ایفا کنند.

تأسیس پوهنځی علوم طبیعی:

دیپارتمنت های ریاضی، فزیک، کیمیا و بیو لوژی ‍پوهنځی علوم طبیعی همگام با ایجاد پوهنتون بامیان در سال 138۲ از طرف وزارت محترم تحصیلات عالی منظور و در چوکات ‍پوهنځی تعلیم و تربیه پوهنتون بامیان به فعالیت آغاز نمود.

درسال139۳ ‍پوهنځی علوم طبیعی با دیپارتمنت­های ریاضی، فزیک، کیمیا و بیولوژی از ‍پوهنځی تعلیم و تربیه جدا شده و شروع به فعالیت نموده است.

دیپارتمنت­های موجود

‍پوهنځی علوم طبیعی اکنون دارای چهار دیپارتمنت ذیل می­باشد:

  • کیمیا
  • بیولوژی
  • ریاضی
  • فزیکی

دیدگاه Vision

بلند بردن کیفیت آموزشی و ایجاد فضای تحقیقات علمی برای رسیدن به کشور های منطقه مطابق به نیاز مندی جامعه، بازارکار و تقویت سکتور معارف و فرهنگ ملی.

مأموریت Mission

‍پو هنځی علوم طبیعی در استقامت فعالیت هایش مأموریت دارد تا افراد متعهد، مسلکی و متخصص را در حوزه علوم طبیعی بخش لسانس و همچنان در بخش های محاسبات، مراکز ساینس و سایر شعبات مربوطه که با رشته‌‌های این ‍پوهنځی ارتباط دارند؛ تربیه نمایند.

هدف از ایجاد ‍پوهنځی علوم طبیعی:

  • توسعه وانکشاف سطح دانش استادان، کارمندان و تربیه کادرهای علمی ازطریق تدریس، تحقیق، بورس ها وکورس‌های آموزشی.
  • توسعه و ارتقاء ظرفیت فارغان مطابق نیاز های جامعه امروزی و  باتجربه برای پوهنتون­ها، ‍پوهنځی­های مربوطه،  مراکز تربیه معلم و مکاتب
  • فراهم نمودن زمینه های تحقیقاتی علمی نسبت به نیازمندی های کشور و سهم فعال در توسعه و انکشاف کشور.
  • تدریس معیاری مطابق به سیستم های قبول شده امروزی.
  • فراهم نمودن محیط آموزشی مناسب و تقدیم متخصصین مسلکی و شایسته جهت انجام دادن خدمات تحصیلی، محاسبوی و رهبری در سطح کشور.

اهداف بلندمدت:

  1. ارتقایی کمی و کیفی در زمینه تحصیلی به سویه ملی و بین المللی
  2. تطبیق برنامۀ تضمین کیفیت و اعتباردهی به صورت کامل.
  3. تربیت نسل جوان و محصلان با معیارهای اسلامی و اکادمیک بین المللی.
  4. ایجاد برنامه های تحصیلی بامعیارهای اسلامی و استندر جهانی.
  5. ایجاد فضای آرام و سالم، برای رسیدن به تحصیل مؤثر، تحقیق و سایر فعالیت های علمی و اسلامی.
  6. ایجادهماهنگی و همکاری علمی-مسلکی با نهادها و ارگان­های که خدمات تحصیلی و آموزشی ارائه می­کنند.

 

پیام رئیس پوهنځی علوم طبیعی پوهنتون بامیان

تعلیم و تربیه در تمام جوامع بشری ستون و پایه آن جامعه را تشکیل می دهد. تربیه جوانان و مخصوصاً بخش اکادمیکی و علمی یکی از اساسی ترین عناصر پیشرفت و ترقی آن جامعه به‌حساب می‌آید.

 پوهنځی علوم طبیعی در چوکات پوهنتون بامیان همواره برای بهبود کیفیت تحصیلی، تدریس، تحقیق تلاش شبانه‌روزی را به خرج داده و خواهند داد. پوهنځی نمی‌تواند بدون عملی کردن معیارهای علمی در سطح ملی و بین المللی، به اهداف علمی، تحقیقی، آموزشی و تربیت کادرهای متعهد و مسئولیت‌پذیر برسند و از کیفیت والای برخوردار شوند.

تطبیق معیارهای تحصیلی، تدریسی، تحقیق و سایر فعالیت های اکادمیک به‌صورت منظم و سلسله ‌مراتب با توجه به نیازمندی‌های جامعه و کشور. در این راستا تمام کادرهای علمی و بخش اداری تلاش دارند که به بهترین وجه فعالیت‌های شایسته را انجام دهند و به آرمان‌های اساسی و کیفیت عالی این پوهنحی برسند.

برای تطبیق برنامه های علمی- تحقیقی، جلسات متعدد با تمام اعضای پوهنځی اعم از کادر علمی، اداری، محصلان صورت گرفته و تمام چالش‌ها، فرصت‌ها، نقاط ضعف و قوت را شناسایی و بر اساس آن برای بهبود اقدام به کارهای عملی می‌گردد. هدف عمده از تطبیق این برنامه‌ها ایجاد فضای علمی و آکادمیکی خوب برای تحصیل، تحقیق، ترفیع، ارتقای ظرفیت و معیاری سازی پوهنحی در سطح ملی و بین‌المللی می‌باشد.

پوهنځی علوم طبیعی به عنوان یک نهاد معتبر علمی و سابقه دار در سطح پوهنتون بامیان بوده که با داشتن یک سطح تحصیلی (لسانس) تلاش می نماید تا با ارائه کیفیت برتر تحصیلی و تحقیقی در سطح کشور، اهداف از قبل تعیین شده پوهنتون را تحقق بخشیده و علاوه بر توسعه زیر بنا های علمی و مسلکی کشور، نیاز استادان مسلکی را تأمین و زمینه تحقٌق اهداف تحصیلات عالی را فراهم می نماید. در این راستا با استفاده از کادرهای علمی متخصص و همکاری با نهاد های علمی ملی و بین المللی و با کارگیری تکنالوژی مدرن و فراهم سازی فضای مناسب آموزشی و تحقیقاتی با حفظ اصول علمی و اخلاقی گام بر دارد و ارتقای ظرفیت علمی استادان و کسب مهارت های مسلکی محصلان از اولیت های اصلی می باشد. 

با احترام

پوهندوی بنیاد علی معین

رئیس پوهنځی علوم طبیعی

 

معلومات مختصر در مورد دیپارتمنت کیمیا

دیپارتمنت کیمیا یکی از سابقه دار ترین دیپارتمنت های تخصصی در پوهنتون بامیان است. با تأسیس دوباره پوهنتون بامیان در سال 138۲ این دیپارتمنت در چوکات ‍پوهنځی تعلیم و تربیه قرار داشت. اولین دور فارغان خویش را درسال  1388 از کورس زمستانی داخل خدمت به جامعه تقدیم نمود. از سال 1393 دیپارتمنت کیمیا درچوکات ‍پوهنځی علوم طبیعی از ‍پوهنځی تعلیم و تربیه جدا گردید. دیپارتمنت کیمیا الی اکنون به تعداد (436) تن فارغ التحصیل را به سویه لیسانس، در طی 11 دور تحصیلی به جامعه تقدیم نموده است. تشکیل کادر علمی این دیپارتمنت شامل 6 نفر استاد بوده که 5 تن دارای درجه تحصیل ماستری از کشورهای هندوستان و ایران و ترکیه بوه، یکتن از استادان درحال ختم دوره تحصیلی دکترا می باشد. دیپارتمنت کیمیا یکی از دیپارتمنت های برجسته و فعال در دانشگاه بامیان است. این دیپارتمنت دارای لابراتوار وکتابخانه در سطح دیپارتمنت نیز می باشد که با داشتن استادان با تجربه و متعهد در خدمت محصلان قرار دارد.  اعضای دیپارتمنت کیمیا در عرصه تحقیقات علمی همیشه فعال بوده که الی اکنون بیشتر از 50 مقاله تحقیقی را در ژورنال های ملی و بین المللی به نشر رسانیده است. استادان دیپارتمنت کیمیا  آثار علمی (تألیفی، ترجمه و تحقیقی) ارزشمند را به حیث مواد درسی و ممد درسی نوشته و دراختیار محصلین و علاقه مندان علم کیمیا قرار داده است.

اعضای کادر علمی دیپارتمنت کیمیا

شماره شهرت درجه تحصیل جنسیت وظیفه شماره تماس ایمیل آدرس لینک مقالات
1 پوهنوال عزیزالله یوسفی ماستر مرد آمر دیپارتمنت کیمیا 0795594449 yosofi88@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
2 پوهنوال بنیاد علی معین ماستر مرد رئیس پوهنحی علوم طبیعی 0776972615 moinbamyan@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
3 پوهندوی عبدالروف راشد ماستر مرد استاد  0771119680 abd.rauofrashid@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
4 پوهنمل محمد علی ناصری ماستر مرد استاد  0772782538 mhd.ali.nasiri@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
5 پوهنیار حسین بخش نظری ماستر مرد استاد    hbn174208@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
6 پوهنمل محمد عسکر زاده درحال تحصیل دکترا مرد استاد  009880277959 m.askarzadeh07@yahoo.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید

معلومات مختصر در مورد دیپارتمنت  بیولوژی

دیپارتمنت بیولوژی یکی از سابقه دار ترین دیپارتمنت های تخصصی در پوهنتون بامیان است. با تأسیس دوباره پوهنتون بامیان در سال 138۲ این دیپارتمنت در چوکات ‍پوهنځی تعلیم و تربیه قرار داشت. اولین دور فارغان خویش را درسال  1388 از کورس زمستانی داخل خدمت به جامعه تقدیم نمود. از سال 1393 دیپارتمنت بیولوژی درچوکات ‍پوهنځی علوم طبیعی از ‍پوهنځی تعلیم و تربیه جدا گردید. دیپارتمنت بیولوژی در طی 11 دوره‌ی تحصیلی  فارغین زیاد را به جامعه تقدیم نموده است. تشکیل کادر علمی این دیپارتمنت شامل 5 نفر استاد بوده که 4 تن دارای درجه تحصیل ماستری از کشور افغانستان، ایران و هند بوه، یکتن از استادان درحال ختم دوره تحصیلی دکترا  و یکتن از استادان  در حال تحصیل دوره ماستری می باشند. دیپارتمنت بیولوژی یکی از دیپارتمنت های برجسته و فعال در دانشگاه بامیان است. این دیپارتمنت دارای لابراتوار وکتابخانه در سطح دیپارتمنت نیز می باشد که با داشتن استادان با تجربه و متعهد در خدمت محصلان قرار دارد.  اعضای دیپارتمنت بیولوژی  در عرصه تحقیقات علمی همیشه فعال بوده که به تعداد زیاد از  مقاله تحقیقی و عملی را در ژورنال های ملی و بین المللی به نشر رسانیده است. استادان دیپارتمنت بیولوژی  آثار علمی (تألیفی، ترجمه و تحقیقی) ارزشمند را به حیث مواد درسی و ممد درسی نوشته و دراختیار محصلین و علاقه مندان علم بیولوژی قرار داده است.

اعضای کادر علمی دیپارتمنت بیولوژی

شماره شهرت درجه تحصیل جنسیت وظیفه شماره تماس ایمیل آدرس لینک مقالات
1 پوهنوال معصومه خاوری در حال نوشتن تیزس دکتورا زن استاد +93778963401 mkhawary@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
2 پوهنمل محمد حیدر موسوی ماستر مرد استاد +93799467365 Syedhaidarmosavi1980@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
3 پوهندوی جمیله جعفری ماستر زن استاد +93729841564 Biologydepartment@gmal.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
4 پوهنیار حسن کریمی  ماستر مرد آمر و استاد +93776174122 hassankarmibu@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
5 پوهنیار نجیب الله حسینی درحال تحصیل دوره‌ی ماستری مرد استاد +93771294723 S. najibullah@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید

معرفی مختصر دیپارتمنت ریاضی

دیپارتمنت ریاضی یکی از دیپارتمنت های سابقه دار پوهنتون بامیان بوده که بار اول در چوکات ‍پوهنځی تعلیم تربیه در سال ۱۳۸۲ بصورت رسمی در چوکات وزارت تحصیلات عالی، در این پوهنتون به فعالیت آغاز نمود. متعاقباً با جدا شدن ‍پوهنځی علوم طبیعی از‍پوهنځی تعلیم و تربیه در سال ۱۳۹۳ در چوکات این ‍پوهنځی فعالیت دارد. دیپارتمنت ریاضی از آوان تاسیس الی اکنون 11 دور فارغ التحصیل دارد. در تشکیل کادری این دیپارتمنت۹ تن استاد موجود است.

تعریف ریاضی به ایده دیکارت «  ریاضی زبان طبیعت است»

علم ریاضی علم نظم است و هدفش جستو جو و یافتن درک نظم نهفته در پدیده هاست. که ابزار اصولی این علم، مفاهیمی است که به ما کمک میکند،  این نظم را توصیف کنیم. کار علم ریاضی، قانونمند کردن تجربیاتی است که در مخلوقات مشاهده می‌شود. و همچنین علم مدل‌دهی به سایر علوم است. زبان مشترک نظریات علمی علوم مختلف، علم ریاضی است. 

همه ی انسان ها در زندگی روزمره خود به مقدار زیادی از دانش ریاضی استفاده می کنند. از طرفی ریاضیات پایه علوم و مهندسی است و همه رشته هایی که پایه علمی دارند به نوعی با ریاضی درگیر هستند و از آن استفاده می‌کنند و هر چقدر که یک شغل تخصصی تر شود به ریاضی بیشتر وابسته می شود مثلا مهندسی الکترونیک از آنالیز تابعی و فرایندهای تصادفی استفاده می‌کنند یا برنامه‌ریزی  از مطالب آماری استفاده می‌کنند. پس به دلیل این اهمیت تربیت افراد متخصص در علم ریاضی بسیار حائز اهمیت است زیرا پیشرفت تکنولوژی نیاز به دانش ریاضی دارد.

رشته‌ ریاضی‌ دارای گرایش‌ های ریاضی‌ محض‌ و کاربردی‌ است. ریاضیات‌ کاربردی‌ به‌ شاخه‌ای‌ از ریاضی‌ می‌گوییم‌ که‌ کاربرد عملی‌ مشخصی‌ داشته‌ باشد. مثلا در اقتصاد، کامپیوتر، فیزیک‌ یا آمار و احتمال‌ کاربرد داشته‌ باشد و ریاضی‌ محض‌ نیز به‌ شاخه‌ای‌ گفته‌ می‌شود که‌ به‌ نظریه‌پردازی‌ ریاضی‌ می‌پردازد.

کسی که تصمیم دارد رشته ریاضی را مطالعه کند باید بسیار با حوصله و شکیبا باشد و از اینکه در حل مسائل وقت زیادی می گذارد عصبانی نشود، زیرا این رشته به وقت زیادی نیاز دارد و کسانی که به این رشته علاقه مند هستند باید در رشته ریاضی در دوره مکتب هم موفق بوده باشند. همچنین لازم است که کسانی که می‌خواهند این رشته را مطالعه کنند از نظر ذهنی‌، آمادگی‌ جذب‌ ایده‌های‌ جدید را داشته‌ باشند و بتوانند الگوها و نظم‌ را درک‌ کرده‌ و مسائل‌ غیرمتعارف‌ را حل‌ کنند. یعنی دارای یک‌ روحیه‌ علمی‌، تفکر انتقادی‌ و توانایی‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ باشند.

اعضای کادر علمی دیپارتمنت ریاضی

شماره شهرت درجه تحصیل جنسیت وظیفه شماره تماس ایمل آدرس لینک مقالات
1 پوهندوی محمد اکبری ماستر مرد استاد ۰۷۷۴۵۸۰۰۲۶ bamianzarin@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
2 پوهندوی شیرین همتی  ماستر زن استاد ۰۷۶۴۶۲۵۶۵۹ sherinhemati93@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
3 پوهنمل سید قاسم علوی در حال تحصیل دکترا مرد استاد ۰۷۷۹۵۰۷۴۶۲ s.alive2006@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
4 پوهنیار محمد عیسی نظری در حال تحصیل دکترا مرد استاد ۰۷۶۷۰۷۲۴۲۳ nazariessa@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
5 پوهنیار محمد داد ساعی ماستر مرد استاد ۰۷۷۷۶۷۸۳۱۳۳ mohammaddad.saay@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
6 پوهنیار عصمت الله عابد ماستر مرد استاد ۰۷۲۹۸۴۱۵۷۶ esmatullah.abed1368@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
7 پوهنیار امان الله نبوی ماستر مرد معاون پوهنحی ۰۷۷۷۲۴۰۸۳۳ nabave786@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
8 نامزد پوهنیار امین الله حسینی  لسانس مرد استاد ۰۷۶۷۸۱۲۳۷۹ amin.hussaini1375@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
9 پوهنیار محمد علی پناهی ماستر مرد استاد و آمر دیپارتمنت ۰۷۷۰۰۶۱۲۷۵ m.ali.panahy@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید

  معرفی دیپارتمنت فزیک

معلومات مختصر دیپارتمنت فزیکی

فزیک،‌ علم شناختن قانون‌های عمومی و کلی حاکم بر رفتار ماده و انرژی است. کوشش‌های پیگیر فزیکدانان در این راه سبب کشف بسیاری از قانون‌های اساسی، بیان نظریه‌ها و

آشنایی با بعضی پدیده‌های طبیعی شده است. هر چند این موفقیت‌ها در برابر حجم ناشناخته‌ها،‌ اندک است، ولی تلاش همه جانبه و پرشتاب دانشمندان، امید بسیار آفریده که انسان می‌تواند رازهای هستی را در‌یابد. اکنون بسیاری از موضوع‌ها ومباحث فزیک پیامدهای کاربردی داشته و در عمل فزیک در تکنالوژی‌ها مؤثر بوده است. از جمله می­توان گفت فزیک در تکنالوژی‌های ارتباطات، تکنالوژی‌های حمل و نقل( خشکی، دریایی، هوایی و فضایی)، تکنالوژی‌های تولید( زراعتی- صنعتی)، تکنالوژی‌های استخراج انواع معادن و تکنالوژی‌های ساختمان و انواع ماشین‌ها و تکنالوژی‌های آموزشی به دانش مکانیک،‌ برق، الکترومقناطیس، ترمودینامیک و فزیک هسته‌ای، نورشناسی، فزیک صحت و فزیک طبی و … وابسته است.

 بسیاری از شاخه‌های فزیک به طور مستقیم و غیرمستقیم در تولید تجهیزات ورسانه‌های آموزشی و روش‌های آن مؤثر است. به طور اصولی هرگونه یادگیری از طریق حواس و در ارتباط با محیط صورت می‌گیرد و علم فزیک توانسته است توانایی حواس مارا بسیار افزایش دهد و ما را نه تنها به اطراف خود بلکه به زمان‌ها و مکان‌های ناپیدا و دور نیز پیوند دهد.

 دیپارتمنت فزیک یکی شاخه­های دانشکده علوم طبیعی می باشد که با توجه به خواست جامعه علم دوست مردم ولایت بامیان و ضرورت نهاد های علمی و فرهنگی این دیپارتمنت در سال 138۲ در چوکات دانشکده تعلیم وتربیه ایجاد گردید و درهمین سال برای اولین بار از کانکور دانشجو جذب و به فعالیت خویش آغاز نمود. که بعداز سپری نمودن هفت سال در چوکات  تعلیم و تربیه ، در سال 1393 این دیپارتمنت در چوکات دانشکده علوم طبیعی از دانشکده تعلیم و تربیه جدا شدند. این دیپارتمنت شاهد نه دور فارغ التحصیل از دانشجویان خود بودند، این دانشجویان مشغول کار در تمام ارگان های دولتی، از کادر علمی گرفته تا اساتید مکاتب می­باشند.

اعضای کادر علمی دیپارتمنت فزیک

 

شماره شهرت درجه تحصیل جنسیت وظیفه شماره تماس ایمیل آدرس لینک مقالات
1 پوهندوی حسین عزیز ماستر مرد استاد +۹۳۷۷۱۲۳۰۵۹۲ husseinaziz90@gmail.com  برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
2 پوهنوال عبدالصمد رویش ماستر مرد استاد +۹۳۷۷۲۵۵۵۷۰۷ Samadzarin37@gmail.com  برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
3 پوهندوی ابراهیم توانا ماستر مرد استاد +۹۳۷۷۵۹۴۸۱۹۰ ib.tawana@gmail.com  برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
4 پوهنمل محمد جواد همتا ماستر مرد استاد +۹۳۷۷۵۶۸۷۶۹۶ m.jawadhamta@yahoo.com  برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
5 پوهنیار همایون رحمانی ماستر مرد آمردیپارتمنت و استاد +۹۳۷۷۰۰۶۴۱۹۲ hamayoonrahmani1990@gmail.com برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید
6 پوهنیار نیلا پیمان ماستر زن استاد +۹۳۷۷۰۸۷۰۰۹۲ paiman.nila@gmail.com  برای دیدن مقالات اینجا کلیک کنید